Liikkuvuusjaksolla Kreikassa

Koulutussuunnittelijamme Johanna Sahlgrenin liikkuvuusjakso suuntautui Kreikan Pireukseen 7.-13.4.2024.

Matkakohteesta

Pireus sijaitsee Manner-Kreikassa Attikan maakunnassa aivan pääkaupunki Ateenan kyljessä ja on Kreikan pääkaupungin Ateenan satama. Se on maan tärkein satama ja koko Välimeren alueen suurimpia. Pireus oli Ateenan satama jo antiikin aikana. Se on merkittävä niin rahti- kuin matkustajaliikenteen satamana, josta on lauttayhteys lähes kaikille Egeanmeren saarille. Monet matkailijat kulkevat Pireuksen kautta kohti Kreikan saaria.

Pireuksesta tuli kauan sitten tärkeä kaupan, kulttuurin ja teollisuuden keskus vuosisatojen ajaksi. Piraeuksen rakennukset edustavat uusklassista tyyliä, esimerkkinä siitä vaikkapa Pireuksen kaupunginteatteri.

PIreus_Kreikka_2024_kuva Johanna Sahlgren

Matkustus

Matkanteko kurssikohteeseen kävi näppärästi lentäen Helsingistä Münchenin kautta Ateenaan. Suoria lentoja ei kyseisille matkapäiville tähän aikaan vuodesta löytynyt. Ateenan lentokentältä oli niin bussi- kuin metroyhteys Pireukseen. Metrot lentokentältä eivät kulkeneet yöaikaan, mutta bussilla matka taittui aivan hotellin lähelle ja matka-aika kentältä oli 1 h 15 min.

Hotelli sijaitsi aivan Pireuksen keskustassa, hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä lähellä metropysäkkiä, josta pääsi suoraan Ateenaan parissa kymmenessä minuutissa. Kurssikeskukseen oli noin kymmenen minuutin kävelymatka hotellilta ja kuljin matkat aina kävellen.

Ateena 2024 kuva Johanna Sahlgren

Pireuksessa ja Ateenassa liikkuminen on kaikin puolin helppoa. Molempien keskustassa pääsi kätevästi kävellen paikasta toiseen. Metrot ja bussit kulkivat usein ja pysäkkejä on tiheästi. Käytin Ateenaan kulkemiseen metroa ja se oli siisti ja moderni.

Kurssilla 8.-12.4.2024

European Project Manager – Building European Identity at Educational and Training organisations -kurssini teemana oli eurooppalainen projektipäällikkyys sekä eurooppalaisen identiteetin rakentaminen oppilaitoksille ja se oli Idecin järjestämä. Kurssilla käsiteltiin Erasmus + -hankkeita, perehdyttiin Erasmus + -projektipäällikkyyteen, keskittyen ainoastaan KA2-hankkeisiin. Kurssilla pidettiin esitelmiä, kuultiin case-esimerkkejä ja tehtiin ryhmätöitä.

Idec_European Project Manager_course 2024

Tavoitteekseni kurssille ilmoittautuessa merkitsin opiston opetustapojen uudistamisen, käytännössä tässä yhteydessä opiston toiminnan jatkokehittämisen ja innovoinnin Erasmus + -hankemaailman kautta.

Osallistujia oli viitisentoista eri Europan maista. Kouluttajia kurssilla oli kolme. Kurssi oli nopeatempoinen, tiivis ja hyvin toteutettu. Opiskelukieli oli englanti.

Kaiken konkreettisen kurssisisällön lisäksi opiston liikkuvuusjaksojen tavoitteiden mukaisesti Eurooppalaisen identiteetin ja globaalin vastuun vahvistaminen toteutui eurooppalaisessa kurssiporukassa. Erilaisten tapojen, ajattelumallien ja kulttuurien ymmärrys on tärkeää hyvin konkreettisesti myös EU-hankeyhteistyössä.

Olen tottunut toimiminaan monikielisissä, kansainvälisissä tiimeissä, mutta jälleen ilokseni huomasin, kuinka eurooppalaisessa ryhmässä viestintä- ja vuorovaikutustaidot kuin sosiaaliset taidotkin karttuivat entisestään ja opin, kuinka paljon potentiaalia Erasmus+ -ohjelman mahdollisuudet ja eurooppalainen yhteistyö kaikessa kulttuurien moniarvoisuudessaan ja yhteiskunnallisissa teemoissaan tarjoavat.

Ensimmäisenä kurssipäivänä tutustuimme toisiimme ja pidimme pienet esitelmät ja työstimme swot-analyysit omista oppilaitoksistamme. Saimme yleistietoa kurssista sekä tiedot ohjeisohjelmasta ja kulttuuriaktiviteeteistä.

Muina päivinä sukelsimme reippaasti Erasmus + -KA2-hankkeiden maailmaan. Teemojamme olivat mm. Erasmus + -ohjelma, eurooppalainen koulutuspolitiikka, hankehakemuksen suunnitteluun ja laatimiseen liittyvä tietous. Kurssi oli intensiivinen ja mielenkiintoinen, ja teoriaosuuksia olisi kuunnellut vielä ehdottomasti lisääkin; sisältö oli oikein relevanttia. KA2-hankemaailma on monisäikeinen ja kaikki teemoihin ja hankesuunnitteluun liittyvä tietous on kullanarvoista. Teimme paljon ryhmätöitä ja niissäkin vuorovaikutustaidot olivat avainasemassa – nopeasti tiimiydyimme ja hioimme harjoituksiin yhteiset näkemykset esiteltäviksi.

Kurssi auttoi ymmärtämään entistä paremmin Erasmus + -hanketyöskentelyä, sen hyödyntämistä kansallisesti sekä tärkeyttä kyetä työskentelemään monikansallisessa tiimissä, joissa saattaa olla kansallisia painotuseroja. Oli tärkeää, että Erasmus + -liikkuvuusjaksojen ansiosta pääsin kouluttautumaan tälle kurssille. Näihin teemoihin on erittäin hyödyllistä hakea oppia kansainvälisesti, avarakatseisuus kannattaa.

Oheisohjelma

Kurssiin sisältyi vapaaehtoinen, omakustanteinen opintovierailu Ateenaan Akropolis-kukkulalle, jossa meitä opasti paikallinen museo-opas englanniksi. Olen käynyt Akropoliksella aiemminkin, mutta vierailu siellä on aina yhtä vaikuttava. Ateenan Akropolis-kukkula symboloi koko eurooppalaisen kulttuurin alkua.

Akropoliksen tunnetuimmat nähtävyydet ovat kukkulan huipulla sijaitsevat Parthenon – ja Erekhtheion -temppelit ja Herodes Atticuksen Odeion. Se on on antiikin aikainen, roomalaistyylinen odeoion eli musiikki- ja lauluteatteri.

Idec järjesti meille kurssilaisille myös kaksi vapaaehtoista, omakustanteista kreikkalaista illallista, joista toinen oli Pireuksen sataman lähellä sijaitsevassa kreetalaisessa ravintolassa, toinen Ateenan keskustassa järjestetty kreikkalainen ilta, jota busuki säesti.

Teksti ja kuvat: Johanna Sahlgren