Kurssi: Online Education: Blended, Remote, and Hybrid Learning
Kurssin järjestäjä: Europass Teacher Academy (linkki)
Ajankohta: Elokuu 2023

Tavoitteet:

Viime vuosina opetustavat ja menetelmät ovat olleet valtavassa muutoksessa; etä- ja hybridiopetukset ovat tulleet jäädäkseen. Itse olen tutustunut erilaisiin etäopetuksessa hyödynnettäviin alustoihin jo aiemmin, mutta en vielä ole saanut sitä varmuutta että voisin ruokakursseja järjestää etänä tai hybridinä. Nizzan kurssilta odotan, että löytäisin vielä uusia ja toimivampia menetelmiä erityisesti mahdolliseen hybridiopetukseen. Kurssin jälkeen toivon että olen saanut tarpeeksi välineitä ja itsevarmuutta hybridi/etätuntien vetämiseen. Tavoitteena on myös tutustua Europass Teacher Academyyn kurssijärjestäjänä, ja löytää mahdollisia yhteistyöoppilaitoksia Sastamalan Opistolle, joissa opiston opettajat  voisivat vierailla Erasmus+ viikoillaan.

Oppimispäiväkirja:

Lähtöpäätös Nizzaan syntyi vauhdikkaasti sopivan kurssin ja ajankohdan täsmättyä siihen että rahoitus saatiin kurssille ensimmäisen kierroksen liikkuvuuksista. Kesän kiireistä huolimatta ehdin kuitenkin hieman miettiä tavoitteita myös paperile etukäteen ja nyt jälkeenpäin tarkasteltuna omat tavoitteeni olivat varsin realistisia. 

Paria viikkoa ennen kurssin alkua opettajamme Mathieu Delamarre lähetti päiväohjelman ja yleisiä ohjeita kurssipaikalle saapumisesta sekä viikon sujuvuudesta. Majoituksemme Nizzassa oli valittu niin että koululle oli vain lyhyt kävelymatka ja tämä toimikin erittäin mallikkaasti. Kurssin alkoi jään rikkomis harjoituksin, joita opettaja oli selkeästi tottunut vetämään. Yksi tehtävistä oli että jokainen loi itselleen logon ja moton paperille raapustellen, toisessa tehtävässä taas hyödynnettiin Jamboardia ja jokainen loi kollaasin itselleen merkityksellisistä kuvista. Myöhemmin viikolla teimme vielä harjoitteen, joissa jokainen kuunteli itselleen tärkeää kappaletta ja piirsi kuvaa siitä tai sen aikaansaamista tunteista. Kaikki harjoitukset oli oikein hyviä ja toimivat eri kulttuuritaustaisten keskuudessa. 

Opettaja Mathieu piti koko viikon yllä hyvää opiskelutahtia ja ryhmä- sekä yksilötehtävät olivat sopivasti aikataulutettuja niin ettei aikaa ollut liikaa vaan aina se riitti juuri sopivasti, joskus jättäen sormet syyhyämään että työtä olisi vielä tehnyt lisääkin. Delamarren opetus oli pedagogisesti ajatellen hyvin toimivaa monikulttuuriselle ryhmälle, hänellä on usean vuoden opettajakokemus ulkomailla opetuksesta sekä maahanmuuttajien opettamisesta. Opettaja jakoi alkuviikosta ja aina tarvittaessa vinkkejä paikallisista ruokapaikoista, nähtävyyksistä ja liikkumisesta. Muutamia vinkkejä ehdimmekin testaamaan ja viinibaari La Part des Anges jäi tietysti erityisesti viiniopettajana mieleeni: miten paljon viiniä mahtuukaan pikkuiseen baariin! 

Kurssin muut osallistujat olivat Liettuasta, Unkarista ja Italiasta. Liettua oli edustettuna seitsemän hengen voimin samasta Vilnan juutalaisesta koulusta, mikä osaltaan vaikutti siihen että varsinainen ryhmäytyminen jäi vähäiseksi ryhmämme sisällä. Itseäni tämä toki ei haitannut, koska kollega Riikka oli toisella kurssilla jossa ryhmäytyminen parempaa ja teimmekin sitten siitä porukasta koostuvan pikku porukan kanssa iltaretken yksi ilta. Olen myös tottunut matkustaja, joten osaan keksiä itselleni tekemistä eikä tyhjää tai tylsää aikaa tule. Ruokapuolen opettajana ajankuluani on myös ruokakauppojen ja markettien tutkiminen ja “näyteikkunashoppailu” niissä – aina tarttuu mukaan muutama kotona kokeiltava reseptikin. 

Tavoitteiden arviointi:

Saavutin itselleni asettamat tavoitteet kurssin aikana hyvin, parantamisen varaa jäi siinä että vieläkin kokkikurssin etäopetus on hieman haastava ajatus itselleni. Kokkausvideoita on YouTubessa, Instagramissa ja Tiktokissa suuret määrä ilmaisena, lisäksi verkosta löytyy suuret määrät kokkien järjestämiä maksullisia LIVE-kokkaussessioitat: miten erottua kansalaisopiston kurssina niin että opiskelijat tulisivat myös etänä kokkaamaan ja maksaisivat siitä? Tätä on vielä syytä pohtia, yksi ainakin oman Sastamalan Opistomme opiskelijoiden kursseilla käynti motivaattori on sosiaalinen kanssakäyminen ja tämä jää verkko-opetuksessa vaillinaiseksi.

Opiston tavoitteita ovat opettajien digitaitojen vahvistaminen sekä tuntiopettajien kouluttaminen opiskelijoiden digihaasteisiin vastaamaan, nämä tavoitteet kurssini täytti. Osaisin nyt neuvoa kurssilaisilleni muutamia erilaisia sovelluksia joilla voi vaikka koota omaa leikkelepöytää suosikki nettilinkeistään. Osaisin myös käyttää mm. Google classroomia kurssien pitämisesssä, tämä olisi mielestäni oikein oiva oppimateriaalin jakamisen muoto esimerkiksi mahdollisilla opintopiste kursseilla tai oppimisen tunnustamisen merkkejä tarjoavilla kursseilla (tavoite 4). 

Pystyn nyt myös kertomaan Opiston kielten opettajille joitakin sovelluksia, joita he voisivat hyödyntää opetuksessaan. 

Opiston tavoitteissa on myös hakevan ja tukevan toiminnan kehittäminen: itselläni on mielessä useita vaihtoehtoja tähän mikäli vain rahoituksia saadaan järjestymään. Olen aiemminkin tuonut halukkuuttani esiin esimerkiksi tyky-toiminnasta ruokakurssien järjestämiseen. Viime keväänä Opiston kv-vieraille aloitettuja Suomi-iltamia voisi tarjota kaupungin muille organisaatioille ja toki paikkakunnan yrityksille myös!

Kokonaisuudessaan viikko oli oikein innostava ja mieluisa kokemus. Opiskelupäivät kuluivat omalla kurssillani välillä liiankin nopeaan, mutta toisaalta Erasmus+ kurssien yksi tavoite on myös kulttuureihin tutustuminen, jolle tietysti aikataulussa kuuluu varata aikaa. Suuriosa muiden maiden opettajista on myös kursseilla omalla lomallaan, joten lepoaikaakin on oltava eikä päivät voi olla 8h pitkiä. 

Voin lämpimästi suositella Mathiue Delamarrea opettajana sekä Europass Teacher Academya, ainakin Nizzan toimipaikkaa, kurssijärjestäjänä. 

Teksti ja kuvat: Anu-Maria Ylönen

Tutustu Anu-Marian kursseihin opistolla klikkaamalla tästä.