Kielikoulutusta ja aikuisten perusopetusta - elinikäisen oppimisen jäljillä Gran Canarialla

Elinikäistä oppimista Espanjassa

Sastamalan Opiston rehtori Sini-Mari Lepistö ja koulutussuunnittelija Johanna Sahlgren suuntaisivat Erasmus + -työnvarjostukseen Escuela Oficial de Idiomas Santa María de Guía -kielikouluun ja CEPA Arucas Y Firgas Fernando Marrero Pulido -aikuiskoulutuskeskukseen Espanjan Gran Canarialle 4.-8.11.2024. 

Cran Canaria

grancanaria_arucas

Espanjalle kuuluva Gran Canaria on yksi kahdeksasta Atlantin valtameressä sijaistevasta Kanarian saaresta. Ennen espanjalaisten saapumista 1400-luvulla saarella asui alkuperäiskansa, guanchit, jotka olivat berberiläistä alkuperää Pohjois-Afrikasta. Alkuperäisväestö oli tullut saarelle todennäköisesti noin 2000 vuotta ennen espanjalaisten saapumista. Mielenkiintoista on, että vaikka alkuperäisasukkaat olivat saapuneet saarelle meriteitse, he eivät itse hallinneet merenkäynnin tai laivanrakentamisen taitoa.

Saaren valloitus alkoi 1400-luvun lopulla, kun espanjalaiset saapuivat ja ottivat saaren hallintaansa. Gran Canariasta tuli osa Espanjaa vuonna 1483. Gran Canarian rooli espanjalaisessa siirtomaahallinnassa kasvoi erityisesti 1500- ja 1600-luvuilla, jolloin saari oli tärkeä pysähdyspaikka merikulkijoille. Saaren sanotaan nykyisinkin olevan ilmapiiriltään suvaitsevainen ja avoin juuri kansainvälisen historiansa ansiosta. Saarelle on aina tullut ihmisiä ja vaikutteita muualta.

Nykyisin Gran Canaria on osa Kanariansaarten itsehallintoaluetta, joka on yksi Espanjan itsehallintoaluista. Saarella on oma parlamenttinsa ja hallituksensa, jotka päättävät alueen sisäisiä asioita, kuten koulutuksesta, terveydenhuollosta ja alueen infrastruktuurista. Saari on osa Espanjan demokraattista järjestelmää, ja alueen politiikka ja yhteiskuntajärjestelmä on samankaltainen kuin muilla espanjalaisilla alueilla. Paikalliset eivät myöskään tunnistaneet paikallisidentiteettiä, joka selkeästi tekisi eroa mannerespanjalaisuuteen. Eroja ja kilpailuhenkeä kerrottiin olevan lähinnä Kanariansaarten kesken.

Gran Canarialla asuu noin 870 000 asukasta. Suurin osa väestöstä on espanjalaisia, mutta saarella on myös suuri ulkomaalaisyhteisö, erityisesti brittejä, saksalaisia ja muita eurooppalaisia. Gran Canarian väestö on keskittynyt pääasiassa saaren pohjoisosaan, erityisesti pääkaupunki Las Palmasiin, joka on Kanariansaarten suurin kaupunki 285 000 asukkaallaan. Gran Canarialla on yhteensä 21 kuntaa. Kuntaliitokset eivät täällä ole suosiossa.

Escuela Oficial de Idiomas Santa María de Guía

Escuela Oficial de Idiomas Santa María de Guía_kielikoulu

Pääsimme tutustumaan kielikoulun toimintaan ystävällisten ja vieraanvaraisten kollegoidemme opastuksella.

Koulun henkilökuntaa kävi opiskelijoineen ryhmäliikkuvuusjaksolla Sastamalassa tämän vuoden maaliskuussa. Ryhmä tutustui monipuolisesti Sastamalan Opiston toimintaan vierailemalla eri kielten kursseilla sekä muiden aineiden ryhmissä.

Escuela Oficial de Idiomas de Santa María de Guía -kielikoulu (EOI) on julkisrahoitteinen oppilaitos. Hallinnollisesti se on Espanjan opetusministeriön ja Kanarian maakuntahallinnon alainen toimija.

Espanjassa vastaavia julkisia EOI-kielikouluja on jopa 450. Kanarian saarilla EOI-kielikouluja on 22, joista yksi tarjoaa etäopetusta. EOI-kielikoulujen opiskelijoista 66 % on naisia, 34 % miehiä.

Suosituin opiskeltava kieli on kansainvälisen nykytrendin mukaisesti englanti, toisena ranska, kolmantena saksa ja neljäntenä italia. Joissakin Espanjan EOI-kouluista opetetaan espanjaa maahanmuuttajille. Santa Maria de Guiassa espanjaa ei opetustarjonnassa ole. Oppilaitos tarjoaa kielitunteja eritoten englannin kielessä sekä ranskassa ja saksassa.

Koulu tarjoaa vieraiden kielten opetusta ja virallisia A2-C2-tason kielitutkintoja, jotka on laadittu kielten taitotasoja kuvaavan eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesti ja ne vastaavat enemmän tai vähemmän suomalaista YKI-testiä.

Kielitutkinto on mahdollista suorittaa kahdesti vuodessa ja se järjestetään samanaikaisesti kaikissa Kanariansaarten kielikouluissa. Koe koostuu viidestä osiosta: kuullun- ja luetunymmärtämisestä, kirjallisesta ja suullisesta ilmaisusta sekä neuvottelutaidoista kokeen kielellä. Päästäkseen läpi tulee opiskelijan saada vähintään 65 % oikein.

Kielitutkintojen suorittamismahdollisuus on yksi suuri motivaatiotekijä koulussa opiskeluun. Kielitutkintoja suoritetaan koulussa vuosittain sata.

kielikoulunesittely_Escuela Oficial de Idiomas Santa María de Guía_Gran Canaria

Yhteen kielikurssiin kuuluu 120 h lukuvuodessa. Taitotasot ovat englanti A2-C1, ranska A2-B1, saksa A2. Englannissa oppilaitos tarjoaa kielikokeeseen valmennuskursseja tasoilla B2-C1, ja englannin keskustelukurssit ovat vähintään keskitason kurssilaisille B1-B2. Kurssimaksu on maltillinen, 76 euroa per lukuvuoden kielikurssi.

Escuela Oficial de Idiomas de Santa María de Guía -kielikoulu on perustettu vuonna 1995. Koulussa opiskelee 450 kurssilaista. Kieltenopettajia koulussa on 10, joiden lisäksi henkilöstöön kuuluu toimistovirkailija, kaksi siivoojaa, huoltomies ja vahtimestari. Oppilaitos tarjoaa tunteja myös la Aldean toimipisteessä, pienemmällä paikkakunnalla.

Kielikoulu on aikuisoppilaitos ja kurssilaiset ovat opiskelijoita, työssäkäyviä, työttömiä ja eläkeläisiä. Kurssilaisia on nuorista varttuneempaan väkeen, mutta suurin osa työikäisiä.

Kanarian maakuntahallinnossa on opetustoimen osasto, joka vastaa myös EOI:n hallinnollisesta työskentelystä ja hyväksyy opetussuunnitelman, jonka oppilaitoksen oma johtotiiminä toimiva työryhmä laatii. Budjettiasiat hoidetaan käytännössä täysin maakuntahallinnon virkamiesten toimesta – lukuun ottamatta esimerkiksi koulun pienhankintoja. Suomaisesta näkövinkkelistä katsottuna byrokratiaa vaikuttaa olevan enemmän.

Vakinaiseen virkaan päästäkseen opettajan tulee läpäistä pääsykoe. He voivat halutessaan näin ollen virassa ollessaan siirtyä opettajaksi toiseen alueen oppilaitokseen, mikäli paikkoja vapautuu. Pääsykoetta ei tarvitse suorittaa uudelleen.

Henkilöstön säännölliseen täydennyskouluttautumiseen suhtaudutaan myönteisesti ja ammatillinen kehittyminen on itse asiassa pakollista. Opetustoimi järjestää henkilöstölleen koulutuksia, minkä lisäksi henkilöstö voi osallistua muiden koulutusta tarjoavien organisaatioden koulutuksiin. Vieraissa kielissä tämä on ymmärrettävää - kielitaitoa tulee jatkuvasti ylläpitää.

Suomalaisittain uutta tietoa ja eroavaisuus oli, että jokainen maakunta saa työstää omat kielitutkintonsa ministeriön säädösten nojalla. Suomessa YKI on kansallisella tasolla laadittu. Espanjan kielitutkinnot tunnustetaan kansallisesti, mutta virallista statusta niillä ei ulkomailla välttämättä ole kansainvälisten tutkintojen (kuten TOEFL, Cambridge English, DALF) rinnalla. Kielitutkinnot auttavat korkeakouluun pääsyssä Espanjassa, mutta jos opiskelija hakee vaikkapa toiseen maahan opiskelemaan, ei kielitutkinto välttämättä kelpaa kielitodistuksena.

Escuela Oficial de Idiomas de Santa María de Guía -kielikoululle on myönnetty Erasmus + -akkreditointi, kuten Sastamalan Opistollekin. Yksi liikkuvuusjaksomme tavoitteista oli vaihtaa ajatuksia yhteistyömahdollisuuksista Erasmus + -liikkuvuusjaksoille. Kenties meiltä voisi nyt vastavuoroisesti toteuttaa opiskelijoiden ryhmäliikkuvuuden Santa María de Guíaan.

CEPA Arucas Y Firgas Fernando Marrero Pulido

galdar_gran canaria

Yhteytemme Gran Canarialle syntyi alun perin CEPA:n opettaja Lourdes Manzaneran kautta. Hän vieraili Sastamalan Opistolla uravarjoistuksella keväällä 2019 ja yhteys on säilynyt näihin päiviin saakka. Lourdes myös vinkkasi Santa María de Guían kielikoululle hyvästä yhteistyökumppanista Suomessa ja toi organisaatiomme yhteen.

Arucasin pikkukaupungissa sijaitseva CEPA järjestää aikuisten perusopetusta tavoitteenaan tarjota peruskoulun päättötodistus aikuisille, joilla koulu on syystä tai toisesta jäänyt kesken. Perinteisesti oppilaitoksen opiskelijat ovat olleet eläkeläisiä, mutta viime vuosina työikäisten espanjalaisten ja alaikäisten maahanmuuttajien määrä opiskelijoista on kasvanut. Suurimmalla osalla opiskelijoista koulu on jäänyt kesken yläkoulussa. Osa opiskelijoista on työttömänä, osa työskentelee matalapalkka-alalla ja satunnaisissa työsuhteissa. Perusopetuksen päättötodistus on edellytys jatko-opinnoille ja paremmalle asemalle työmarkkinoilla. Perusopetuksen myötä kehittyvät perustaidot, kuten luku- ja laskutaito, joita ilman on vaikea päästä yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi.

Opiskelijoita saadaan paikallisradion mainoksilla, kunnan ja työvoimatoimiston viranomaisten kautta sekä sosiaaliviranomaisten avulla alaikäisten maahanmuuttajien ryhmäkodeista. Myös sosiaalisen median kanavia hyödynnetään jakamalla opiskelijoiden tarinoita onnistumisista. Perinteisiä julisteita ja mainoslehtisiä jaetaan paikallisissa tilaisuuksissa ja kouluissa, joissa kierretään esittelemässä CEPA:n toimintaa. Myös paikallisia päätöksentekijöitä pyritään hyödyntämään näkyvyyden tavoittelussa.

Arucasin ja Firgasin alueella arvioidaan olevan yli 1000 perusopetuksen päättötodistusta vailla olevaa asukasta. Heidän tavoittamisensa on vaikeaa, aivan kuten meillä Suomessa vaikeaa on löytää opiskelijoita perustaitokoulutuksiin. Koulutus ja hyväosaisuus kasautuvat, samoin kuin huono-osaisuus ja matala koulutustaso. Opiskelijoiden tavoittamiseen tarvittaisiin viranomaisten yhteistyötä, mutta Espanjassa ja paikallisesti koulun toiminta-alueella viranomaiset ovat kiinnostuneita ohjaamaan opiskelijoita perustaitotesteihin, sillä suoritetut testit näyttävät tilastoissa paremmalta kuin isot koulupudokkaiden luvut. Espanjassa niin peruskoulun kuin toisen- ja korkea-asteen keskeyttäneiden määrä on korkein koko Euroopassa. Koulujärjestelmä on jäykkä eikä jousta erilaisten oppijoiden tarpeen mukaan. Koulupudokkaiden määrää selitetään myös rahoitusleikkauksilla ja siitä johtuvilla suurilla ryhmäkoilla.

CEPA:n kaltaisissa “uuden mahdollisuuden” tarjoavissa kouluissa ryhmäkoot ovat pieniä ja opiskelijoille voidaan tarjota henkilökohtaista tukea. Opetusta ja oppimateriaaleja mukautetaan yksilöllisten tarpeiden mukaan ja opiskelijoista pidetään huolta monella tapaa. Opettajatiimi on pieni, tiivis ja motivoitunut. Moni asia poikkeaa merkittävästä perinteisestä koulusta. CEPA:n erikoisuutena on kansainvälinen työ, jota EU-rahoituksella on tehty jo 20 vuoden ajan. Kansainvälisen työn tavoitteena on avata syrjäytymisvaarassa oleville opiskelijoille näköaloja maailmaan Kanariansaarten ulkopuolella. Ilman koulun kansainvälisiä kontakteja ja liikkuvuuksia mahdollistavaa rahoitusta opiskelijat tuskin pääsisivät koskaan matkustamaan ulkomaille, eivätkä he myöskään näin ollen näkisi syytä kehittää kielitaitoaan.

Vierailullamme CEPA:ssa englanninkurssin opiskelijat tehneet pienet esitelmät lempipaikoistaan ja –herkuistaan Gran Canarialla. Opiskelijoita jännitti kovasti, mutta onnistuminen paistoi kaikkien kasvoilta omasta osuudesta suoriutumisen jälkeen.

galdar_kaupungintalo

Teksti ja kuvat: Sini-Mari Lepistö ja Johanna Sahlgren

Erasmus + -liikkuvuusjakson tavoitteet

  • Tavoitteena oli tutustua kahden uuden kumppaniorganisaation Escuela Oficial de Idiomas Santa María de Guían ja CEPA Arucas Y Firgas Fernando Marrero Pulidon toimintaan ja luoda kontaktit mahdollisia opiskelijaliikkuvuuksia varten.
  • Tavoitteena on oppia aikuisopiskelijoiden tavoittamiseen ja sitouttamiseen liittyvistä hyvistä käytännöistä ja aikuispedagogisista ratkaisuista sekä vaihtaa ajatuksia kansainvälisten liikkuvuuksien ja hanketyön kytkemisestä organisaation ydintoimintaan.
  • CEPA Arucas Y Firgas -aikuisoppilaitoksessa kiinnostuksen kohteena oli erityisesti hakeva ja tukeva työ, jota tehdään nuorten aikuisten parissa.
  • Molemmista oppilaitoksista pyrimme löytämään hyviä käytäntöjä osaamisperustaisuudesta sekä opitun tunnistamisen ja tunnustamisesta nonformaalissa aikuiskoulutuksessa.