Englannin kielen kurssilla Amsterdamissa

Sastamalan Opiston opettaja Heidi Ilomäki osallistui keväällä 2025 Erasmus+ -akkreditointituen avulla opetusalan henkilöstön täydennyskoulutukseen tavoitteena kehittää englannin kielen taitoa. 

Alankomaat

Alankomaat eli Hollanti on perustuslaillinen monarkia, joka sijaitsee läntisessä Euroopassa. Alankomaiden Karibia käsittää kolme Alankomaihin kuuluvaa saarta; Bonaire, Saba ja Sint Eustatius. Yhdessä Curaqaon, Sint Maartenin ja Aruban kanssa Alankomaat muodostavat Alankomaiden kuningaskunnan. Virallinen kieli on hollanti ja hallitsijana kuningas. Maan pääkaupunki on Amsterdam, jossa myös vietin liikkuvuujaksoni. Kaupunki on todella kaunis ja ihmiset ystävällisiä. Pyöräilykulttuuri hämmästyttää ja viehättää. Kanaalit asuinveneineen ja tiheään rakennettu, arkkitehtuuriltaan kapeat talot antoivat aihetta kierrellä ja katsella kaupunkia joka päivä yhtä innostuneena.

Englannin kielikurssilla Amsterdamissa

Molinos de Viento School, maan koulutusjärjestelmä ja kurssin sisältö

Kurssipaikka oli oikein kotoisa. Henkilökunta otti kaikki ilolla vastaan ja auttoi, jos oli kysyttävää kaupungista ja aktiviiteista. Henkilökunta järjesti muun muassa tastingin paikallisista herkuista ja kävelytourin oppaan kanssa. Näiden lisäksi myös opastettu venetour auttoi ymmärtämään vielä paremmin maan tapoja, ja olihan niissä eroja.

Kuten myös koulujärjestelmässä, josta saimme lyhyen mielenkiintoisen luennon. Suurimmat erot, esimerkiksi Suomen järjestelmään verrattuna, oli se, että lapset tekevät 12-vuotiaana ns. loppukokeen, jonka perusteella opettajat jakavat heidät jatko-opintoihin (ammattillinen, akateeminen tai kaupallinen). Näin he jo varhaisessa vaiheessa aloittavat jatko-opinnot. Koulupäivien suurin ero on se, ettei varsinaista lounastaukoa ole vaan se korvataan voileivällä. 

Vierailin myös Rijksmuseumissa, jossa näin muun muassa Van Goughin, Rembratin ja monien muiden taidetta. Koko museo oli jo elämys!

Kurssilla oli mukavia yhteisiä tehtäviä, jotka sopivat hyvin meille. Ryhmämme oli yllättävän samanhenkinen, vaikka tulimme niin eri taustoista: puolet Italiasta, toinen puoli Kreikasta ja minä Suomesta. Kurssilla olisi mennyt toinenkin viikko helposti eli oman kokemuksen mukaan suosittelen lämpimästi niin kurssipaikka Molinos de Viento School ja Amsterdamia kauniine puistoineen ja ystävällisine ihmisineen.

Englannin kielen kurssi Amsterdamissa

Liikkuvuusjaksoni valinta ja tavoitteet

Valitsin kurssikseni englannin kielen kurssin, sillä olen huomannut viime vuosien jatkuvan käyttämättömyyden aiheuttaneen tukisanojen unohdusta, joka vaikeuttaa sujuvaa lauseenmuodostusta ja täten hankaloittaa keskustelua ja opetustilanteessa epäselvyyksiä. Olen huomannut myös ylipäänsä sanavaraston kaventuneen. Tavoitteeni oli siis elvyttää aiempia taitoja sekä oppia jotain uutta. Puhumalla opin parhaite,n joten pyrin hakeutumaan oppimisympäristöön, jossa puhutaan englantia ja kerrataan kieliopillisia asioita. Halusin kaupunkiin, jossa tiesin englannin olevan hallussa paikallisilla, palveluntarjoajilla ja matkani varrella. Lisäksi Alankomaat on kiehtonut minua tulppaanimaana aina. Oli siis täydellistä päästä senkin vuoksi keväällä sinne!

Englannin kielikurssi Amsterdamissa

Liikkuvuusjaksoni palaute ja pohdinta

Olin todella tyytyväinen liikkumisjaksoni valintaan. Sain tavoitteeni täyteen. Pidempi aika olisi tarpeen ja seuraava tavoitteeni onkin muuttaa lähivuosien aikana muutamaksi kuukaudeksi esimerkiksi juuri Amstedamiin, jossa voin työskennellä kohentaakseni kielitaitoani edelleen. Kurssin opetusmenetelmät olivat melko simppeleitä ja vanhanaikaisia, mutta se sopi meille kurssilaisille hyvin, koska olimme kaikki plusikäisiä. Kurssipaikka ja -järjestelyt kaikkineen olivat moitteettomat.

Teksti ja kuvat: Heidi Ilomäki

Erasmus+ -liikkuvuusjakson perustiedot

  • Ajankohta: Maalis-huhtikuu 2025
  • Kurssi: Teacher Academyn Elementary English Language Course for Teachers
  • Liikkuvuusjakson tavoitteena oli englannin kielen ja sanapankin vahvistaminen, erityisesti opetustilanteessa. Tavoitteena oli myös verkostoitua ja vaihtaa ajatuksia kollegojen kanssa.
  • Tavoitteiden pohjana on tunnistettu tarve uudistaa / varmistaa omaa osaamista tasa-arvoisuuden lisäämiseksi, jotta opiskelijat, joiden äidinkieli on muu kuin suomi, eivät kokisi jäävänsä paitsi vuorovaikutuksesta.