Kielten taitotasot osaamismerkeiksi, 2018 – 2019
Linnalan opiston, Sastamalan Opiston ja Valkeakoski-opiston yhteishanke

Hanke pähkinänkuoressa

Hankkeessa suunnitellaan kansalaisopistojen kieltenopetukseen sopiva, Kielitaidon eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) pohjalle rakennettuun kriteeristöön perustuva Open Badge -osaamismerkki, joka on sähköinen ja visuaalinen tapa kuvata osaamista. Merkkiä voi hyödyntää kielitaidon näkyväksi tekemisessä työssä ja työn haussa (esim. LinkedIn), opiskelussa, omaehtoisessa harrastamisessa jne. sekä liittää sähköiseen portfolioon. Opettajia/henkilöstöä koulutetaan arvioimaan merkkihakemuksia kriteerien pohjalta sekä hyödyntämään portfoliota arvioinnissa. Tuloksena on kevyt osaamisen tunnustamisen järjestelmä, joka kannustaa opisto-opintojen aikana etenemään välietappien kautta henkilökohtaisiin tavoitteisiin tai esim. virallisiin Yleisiin kielitutkintoihin. Osaamismerkki suunnataan aluksi kansalaisopistoissa suosituimmille taitotasoille A2-B1, S2-opinnoissa myös tasolle A1.

Hankkeen tuloksia

Opistojen opiskelijoiden on mahdollista hakea valituilta kielikursseilta osaamismerkkiä, joka, toisin kuin opistojen osallistumistodistukset, kuvaa heidän todellista osaamistaan. Opettajat, joiden kursseilta merkkiä voi hakea, osaavat arvioida hakijan taitoja suhteessa kriteereihin. Kielikurssien suunnittelu jäntevöityy ja järjestelmä toimii samalla laadun kehittämisen tukena opistojen kielenopetuksen suunnittelussa. Lisäksi osaamisperustaisuus on entistä paremmin näkyvillä kurssien sisällöissä, vaikka opiskelijoiden vapaus määritellä omat tavoitteensa säilyy edelleen. Valmistunut kriteeristö ja muut merkin myöntämisperusteet ja -käytännöt ovat kaikkien kiinnostuneiden kansalaisopistojen käytössä.

Syksyllä 2019 pilotoitavat osaamismerkkikurssit:

12010101  Kielten pari- ja yksilöopetus  

12032031  Stepping Stones 2 * 

1210041  Multinational Spanish on Skype – Monikansallista espanjaa Skypessä *  

12031001  Edetään englannin kielessä *  

1204001  Lesen und Sprechen – hier und jetzt ! *  

1206001  Venäjä: Privet, Rossia! Tutustutaan venäjään! *   

12071021  Buenas Migas 1, Paso 3 – espanjan jatkokurssi * 

12072001  Buenas Migas 2, Paso 1 – espanjankurssi * 

Lisätietoja: Mari Penkkimäki (Sastamalan Opisto) 050 309 9704, mari@sastamalanopisto.fi

Päivi Harjusalmi (Linnalan opisto),  Johanna Jokinen (Valkeakoski-opisto)

Hanke on OPH tukema Laadun kehittämisen yhteishanke. Hankkeen koordinaattori on Linnalan opisto.

Kielitaito näkyväksi osaamismerkillä

Voit kysyä lisätietoa osaamismerkeistä, ota rohkeasti yhteyttä:  Suunnittelijaopettaja Mari Penkkimäki, 050 309 9704, varmimmin ke klo 10-11 mari(at)sastamalanopisto.fi

Sastamalan opiston kielikurssien opiskelijat voivat nyt hakea osaamismerkkejä kansalaisopisto-opinnoistaan. Olemme yhdessä Linnalan opiston ja Valkeakoski-opiston kanssa mukana projektissa, jonka tavoitteena on osaamismerkkien saaminen käyttöön kaikissa kansalaisopistoissa. Nykyiset kurssit ovat pilottikursseja, joilla merkkejä kokeillaan ensimmäistä kertaa.

Mikä osaamismerkki on? Se on digitaalinen ja visuaalinen tapa kuvata omaa osaamista: tietoja, taitoja ja saavutuksia. Se on näkyvä tunnustus osaamisesta, joka on hankittu harrastuksissa, itseopiskelussa tai muussa toiminnassa koulumaailman ulkopuolella tai aiemmin hankitun osaamisen esille tuomisessa. Merkkiä voi hyödyntää omassa työssä, opiskelussa, työpaikkaa vaihdettaessa, vapaa-aikana ym. Sähköisen merkin voi liittää sähköiseen portfolioon tai vaikkapa LinkedIniin, Twitteriin tai Facebookiin. Myönnetyistä merkeistä saa erikseen pyydettäessä myös paperitodistuksen.

Miten merkkiä voi hakea? Opiskelija hakee itse osaamismerkkiä kurssilta, jolle osallistuu. Keskustele viimeistään toisella kokoontumiskerralla opettajan kanssa, joka neuvoo merkin hakemisessa. Hakijalta edellytetään aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kurssilla sekä sähkö-postiosoitetta. Kurssit, joilta osaamismerkkiä voi hakea, on merkitty tähdellä kurssin nimen jäljessä. Kurssikuvauksen loppuun on merkitty mille taitotasolle kurssi sijoittuu. Katso Kielitaidon eurooppalainen viitekehys: itsearviointi -otsikon alta, miten tunnistat oman tasosi. Sinun ei tarvitse kuitenkaan tietää tasoasi aivan tarkkaan, sillä kurssin opettaja neuvoo kyllä minkä tasoisia merkkejä kannattaa hakea.

Miten osaaminen arvioidaan? Kursseilla ei pidetä kokeita, vaan osoitat taitosi kurssin kuluessa palauttamalla opettajalle hänen pyytämänsä näytöt. Näytöistä ei anneta erillistä palautetta, vaan taitojasi verrataan osaamismerkin taustalta löytyviin kriteereihin (Kielitaidon eurooppalainen viitekehys). Osaamismerkkiin liitetään kuvaus saavuttamastasi tasosta. Merkkiä ei voi saada vain osallistumalla kurssille. Osaamismerkin myöntämisestä ja saavutetusta tasosta päättää opettajasi. Merkin myöntää Sastamalan Opisto. Hakijalle ilmoitetaan merkin myöntämisestä kuukauden kuluttua kurssin päättymisestä. Pilottivaiheessa merkki on maksuton.

Klikkaa hakemuslinkkiä haluamasi merkin kohdalta ja täytä lomake

Kielenosaaja English A1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PVYDO9a3KAa2XI/apply

Kielenosaaja English A2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWA3NDa3KAa3TI/apply

Kielenosaaja English B1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWA3PQa42Ca23G/apply

Kielenosaaja English B2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWADSYa3KAa3UC/apply

Kielenosaaja Español A1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWAE47a3KAa3UH/apply

Kielenosaaja Español A2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWAE53a3KAa3UI/apply

Kielenosaaja Español B1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWOR0Ja42Ca31D/apply

Kielenosaaja Español B2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWOR4La3KAa5A8/apply

KIELENOSAAJA DEUTSCH A1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWADUKa3KAa3UD/apply

KIELENOSAAJA DEUTSCH A2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWADVUa42Ca241/apply

KIELENOSAAJA DEUTSCH B1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWADWMa42Ca242/apply

KIELENOSAAJA DEUTSCH B2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWADXJa3KAa3UE/apply

KIELENOSAAJA РУССКИЙ A1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWADZ1a3KAa3UF/apply

KIELENOSAAJA РУССКИЙ A2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWADZZa3KAa3UG/apply

KIELENOSAAJA РУССКИЙ B1

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWAE1Wa42Ca243/apply

KIELENOSAAJA РУССКИЙ B2

https://openbadgefactory.com/c/earnablebadge/PWAE2Qa42Ca244/apply

Kielitaidon eurooppalainen viitekehys: itsearviointi

Lähde: Euroopan unioni ja Euroopan neuvosto, 2004-2015

Olet taitotasolla A1, jos voit sanoa itsestäsi seuraavaa: 

Luetun ymmärtäminen: Ymmärrän tuttuja nimiä, sanoja ja hyvin yksinkertaisia lauseita esimerkiksi ilmoituksissa, julisteissa ja luetteloissa. Kirjoittaminen: Pystyn kirjoittamaan lyhyen, yksinkertaisen postikortin, esimerkiksi lomaterveiset. Pystyn täyttämään lomakkeita, joissa kysytään henkilötietoa, esimerkiksi kirjoittamaan nimeni, kansallisuuteni ja osoitteeni hotellin majoittumislomakkeeseen. Kuullun ymmärtäminen: Tunnistan tuttuja sanoja ja kaikkein tavallisimpia sanontoja, jotka koskevat minua itseäni, perhettäni ja lähiympäristöäni, kun minulle puhutaan hitaasti ja selvästi. Puhuminen: Selviydyn kaikkein yksinkertaisimmista keskusteluista, jos puhekumppanini on valmis toistamaan sanottavansa tai ilmaisemaan asian toisin, puhumaan tavallista hitaammin ja auttamaan minua muotoilemaan sen, mitä yritän sanoa. Pystyn esittämään yksinkertaisia kysymyksiä ja vastaamaan sellaisiin arkisia tarpeita tai hyvin tuttuja aiheita käsittelevissä keskusteluissa. Osaan käyttää yksinkertaisia sanontoja ja lauseita kuvaamaan, missä asun ja keitä tunnen.

Olet taitotasolla A2, jos voit sanoa itsestäsi seuraavaa:

Luetun ymmärtäminen: Pystyn lukemaan hyvin lyhyitä, yksinkertaisia tekstejä. Pystyn löytämään tiettyä, ennustettavissa olevaa tietoa jokapäiväisistä yksinkertaisista teksteistä, esimerkiksi mainoksista, esitteistä, ruokalistoista ja aikatauluista. Ymmärrän lyhyitä, yksinkertaisia henkilökohtaisia kirjeitä. Kirjoittaminen: Pystyn kirjoittamaan lyhyitä, yksinkertaisia muistiinpanoja ja viestejä asioista, jotka liittyvät arkisiin tarpeisiini. Pystyn kirjoittamaan hyvin yksinkertaisen henkilökohtaisen kirjeen esimerkiksi kiittääkseni jotakuta jostakin. Kuullun ymmärtäminen Ymmärrän muutamia sanontoja ja kaikkein tavallisinta sanastoa, joka liittyy läheisesti omaan elämääni; esimerkiksi aivan keskeinen tieto itsestäni ja perheestäni, ostosten tekeminen, asuinpaikka ja työpaikka. Ymmärrän lyhyiden, selkeiden, yksinkertaisten viestien ja kuulutusten ydinsisällön. Puhuminen Pystyn kommunikoimaan yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista ja suoraa tiedonvaihtoa tutuista aiheista ja toiminnoista. Selviydyn hyvin lyhyistä keskusteluista, mutta ymmärrän harvoin kylliksi pitääkseni keskustelua itse yllä. Pystyn kuvaamaan perhettäni ja muita ihmisiä, elinolojani, koulutustaustaani ja nykyistä tai edellistä työpaikkaani käyttäen, usein luettelomaisesti, aivan yksinkertaisia ilmauksia ja lauseita.

Olet taitotasolla B1, jos voit sanoa itsestäsi seuraavaa:

Luetun ymmärtäminen: Ymmärrän tekstejä, joissa on pääasiassa hyvin tavallista arkipäivän kieltä tai työhön liittyvää kieltä. Ymmärrän tapahtumien, tunteiden ja toiveiden kuvaukset henkilökohtaisissa kirjeissä. Kirjoittaminen: Pystyn kirjoittamaan yksinkertaista, yhtenäistä tekstiä aiheista, jotka ovat tuttuja tai itseäni kiinnostavia. Pystyn kirjoittamaan henkilökohtaisia kirjeitä, joissa kuvailen kokemuksia ja vaikutelmia. Kuullun ymmärtäminen: Ymmärrän pääkohdat selkeästä yleiskielisestä puheesta, jossa käsitellään esimerkiksi työssä, koulussa tai vapaa-aikana säännöllisesti esiintyviä ja minulle tuttuja aiheita. Tavoitan pääkohdat monista radio- ja tv- ohjelmista, joissa käsitellään ajankohtaisia tai minua henkilökohtaisesti tai ammatillisesti kiinnostavia asioita, kun puhe on melko hidasta ja selvää. Puhuminen: Selviydyn useimmista tilanteista, joita syntyy kohdekielisillä alueilla matkustettaessa. Pystyn osallistumaan valmistautumatta keskusteluun aiheista, jotka ovat tuttuja, itseäni kiinnostavia tai jotka liittyvät arkielämään, esimerkiksi perheeseen, harrastuksiin, työhön, matkustamiseen ja ajankohtaisiin asioihin. Osaan liittää yhteen ilmauksia yksinkertaisella tavalla kuvatakseni kokemuksia ja tapahtumia, unelmiani, toiveitani ja pyrkimyksiäni. Pystyn perustelemaan ja selittämään lyhyesti mielipiteitäni ja suunnitelmiani. Pystyn kertomaan tarinan tai selittämään kirjan tai elokuvan juonen sekä kuvailemaan omia reaktioitani.

Olet taitotasolla B2, jos voit sanoa itsestäsi seuraavaa:

Luetun ymmärtäminen: Pystyn lukemaan ajankohtaisia ongelmia käsitteleviä artikkeleita ja raportteja ja havaitsemaan niissä kirjoittajien näkökulmat ja kannanotot. Ymmärrän oman aikani kaunokirjallisuutta. Kirjoittaminen: Pystyn kirjoittamaan selkeitä, myös yksityiskohtia sisältäviä selvityksiä hyvinkin erilaisista aiheista, jotka kiinnostavat minua. Pystyn laatimaan kirjoitelman tai raportin, jossa välitän tietoa tai esitän perusteluja jonkin tietyn näkökannan puolesta tai sitä vastaan. Pystyn kirjoittamaan kirjeitä, joissa korostan tapahtumien tai kokemusten henkilökohtaista merkitystä. Kuullun ymmärtäminen: Ymmärrän pitkähköä puhetta ja luentoja. Pystyn jopa seuraamaan monipolvista perustelua, jos aihe on suhteellisen tuttu. Ymmärrän useimmat tv-uutiset ja ajankohtaisohjelmat. Ymmärrän useimmat yleispuhekielellä esitetyt elokuvat. Puhuminen: Pystyn viestimään niin sujuvasti ja spontaanisti, että säännöllinen yhteydenpito syntyperäisten puhujien kanssa on mahdollista ilman että kumpikaan osapuoli kokee sen hankalaksi. Pystyn osallistumaan aktiivisesti tutuista aihepiireistä käytävään keskusteluun, esittämään näkemyksiäni ja puolustamaan niitä. Pystyn esittämään selkeitä, yksityiskohtaisia kuvauksia hyvinkin erilaisista minua kiinnostavista aiheista. Pystyn selittämään näkökantani johonkin ajankohtaiseen kysymykseen ja esittämään eri vaihtoehtojen edut ja haitat.

Olet taitotasolla C1, jos voit sanoa itsestäsi seuraavaa:

Luetun ymmärtäminen Ymmärrän pitkiä ja monipolvisia asia- ja kirjallisuustekstejä ja huomaan tyylieroja. Ymmärrän erityisalojen artikkeleita ja melko pitkiä teknisiä ohjeita silloinkin, kun ne eivät liity omaan alaani. Kirjoittaminen: Pystyn ilmaisemaan ajatuksiani sujuvasti ja spontaanisti ilman että minun juurikaan tarvitsee hakea ilmauksia. Osaan käyttää kieltä joustavasti ja tehokkaasti sosiaalisiin ja ammatillisiin tarkoituksiin. Osaan muotoilla ajatuksia ja mielipiteitä täsmällisesti ja liittää oman puheenvuoroni taitavasti muiden puhujien puheenvuoroihin. Kuullun ymmärtäminen: Ymmärrän pitkähköä puhetta silloinkin, kun sitä ei ole muotoiltu selkeästi ja kun asioiden välisiin suhteisiin vain viitataan eikä niitä ilmaista täsmällisesti. Ymmärrän tv-ohjelmia ja elokuvia ilman erityisiä ponnistuksia. Puhuminen: Pystyn ilmaisemaan ajatuksiani sujuvasti ja spontaanisti ilman että minun juurikaan tarvitsee hakea ilmauksia. Osaan käyttää kieltä joustavasti ja tehokkaasti sosiaalisiin ja ammatillisiin tarkoituksiin. Osaan muotoilla ajatuksia ja mielipiteitä täsmällisesti ja liittää oman puheenvuoroni taitavasti muiden puhujien puheenvuoroihin. Pystyn esittämään selkeitä ja yksityiskohtaisia kuvauksia monipolvisista aiheista ja kehittelemään keskeisiä näkökohtia sekä päättämään esitykseni sopivaan lopetukseen.

Olet taitotasolla C2, jos voit sanoa itsestäsi seuraavaa:

Luetun ymmärtäminen: Pystyn lukemaan vaivatta käytännöllisesti katsoen kaikenlaista kirjoitettua kieltä, myös abstrakteja, rakenteellisesti tai kielellisesti monimutkaisia tekstejä, kuten ohjekirjoja, erityisalojen artikkeleita ja kaunokirjallisuutta. Kirjoittaminen: Osaan kirjoittaa selkeää, sujuvaa tekstiä asiaankuuluvalla tyylillä. Pystyn kirjoittamaan monimutkaisia kirjeitä, raportteja tai artikkeleita, jotka esittelevät jonkin yksittäisen tapauksen. Käytän tehokkaasti loogisia rakenteita, jotka auttavat vastaanottajaa löytämään ja muistamaan keskeiset seikat. Pystyn kirjoittamaan koosteita ja katsauksia ammattiin tai kaunokirjallisuuteen liittyvistä julkaisuista. Kuullun ymmärtäminen: Ymmärrän vaikeuksitta kaikenlaista elävää ja nauhoitettua puhetta silloinkin, kun on kyse syntyperäisen kielenpuhujan nopeasta puheesta, jos minulla on hiukan aikaa tutustua puhetapaan. Puhuminen: Pystyn ottamaan vaivatta osaa asioiden käsittelyyn ja kaikkiin keskusteluihin. Tunnen hyvin kielelle tyypilliset, idiomaattiset ilmaukset ja puhekieliset ilmaukset. Pystyn tuomaan esille ajatuksiani sujuvasti ja välittämään täsmällisesti hienojakin merkitysvivahteita. Osaan perääntyä ja kiertää mahdolliset ongelmat niin sujuvasti, että muut tuskin havaitsevat olleenkaan ongelmia. Pystyn esittämään selkeän ja sujuvan kuvauksen tai perustelun asiayhteyteen sopivalla tyylillä. Esityksessäni on tehokas looginen rakenne, joka auttaa vastaanottajaa havaitsemaan ja muistamaan tärkeitä seikkoja.

Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasot

A1: Ymmärtää ja käyttää tuttuja arkipäivän ilmauksia ja perustason sanontoja, joiden tavoitteena on yksinkertaisten, konkreettien tarpeiden tyydyttäminen. Pystyy esittäytymään ja esittelemään muita. Pystyy vastaamaan itseään koskeviin kysymyksiin ja kysymään vastaavia kysymyksiä muilta, esimerkiksi missä he asuvat, keitä he tuntevat ja mitä heillä on. Pystyy käymään yksinkertaisia keskusteluja, jos puhekumppani puhuu hitaasti ja selvästi ja on valmis auttamaan. A2: Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan. B1: Ymmärtää pääkohdat selkeistä yleiskielisistä viesteistä, joita esiintyy usein esimerkiksi työssä, koulussa ja vapaa-aikana. Selviytyy useimmista tilanteista matkustaessaan kohdekielisillä alueilla. Pystyy tuottamaan yksinkertaista, johdonmukaista tekstiä tutuista tai itseään kiinnostavista aiheista. Pystyy kuvaamaan kokemuksia ja tapahtumia, unelmia, toiveita ja tavoitteita. Pystyy perustelemaan ja selittämään lyhyesti mielipiteitä ja suunnitelmia. B2: Ymmärtää pääajatukset konkreetteja ja abstrakteja aiheita käsittelevistä monitahoisista teksteistä, myös oman erityisalansa käsittelystä. Viestiminen on niin sujuvaa ja spontaania, että hän pystyy säännölliseen vuorovaikutukseen syntyperäisten kanssa ilman että se vaatii kummaltakaan osapuolelta ponnisteluja. Pystyy tuottamaan selkeää, yksityiskohtaista tekstiä hyvinkin erilaisista aiheista, esittämään mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta asiasta ja selittämään eri vaihtoehtojen edut ja haitat. C1: Ymmärtää erityyppisiä vaativia, pitkähköjä tekstejä ja tunnistaa piilomerkityksiä. Pystyy esittämään ajatuksiaan sujuvasti ja spontaanisti ilman havaittavia vaikeuksia ilmausten löytämisessä. Käyttää kieltä joustavasti ja tehokkaasti sekä sosiaalisiin että myös opintoihin ja ammattiin liittyviin tarkoituksiin. Pystyy tuottamaan monimutkaisia aiheita käsittelevää selkeää, hyvin rakentunutta ja yksityiskohtia sisältävää tekstiä. Osaa jäsentää tekstiä ja edistää sen sidosteisuutta esimerkiksi käyttämällä sidesanoja. C2: Ymmärtää yleensä vaikeuksitta kaikenlaista puhuttua ja kirjoitettua kieltä. Osaa yhdistellä tietoja erilaisista puhutuista ja kirjoitetuista lähteistä ja rakentaa niissä esitetyistä perusteluista ja selostuksista sisällöllisesti yhtenäisen esityksen. Pystyy ilmaisemaan ajatuksiaan spontaanisti, erittäin sujuvasti ja täsmällisesti. Pystyy erottamaan merkitysvivahteet mutkikkaissakin tilanteissa.

0